Pernille Skippers Nytårtale:

Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder sin nytårstale 1. januar. BT har fået de øvrige partiledere til at skrive deres egen nytårstale. I dag har Pernille Skipper ordet
Da en sygemeldt kvinde for få uger siden bagte julesmåkager og lagde billeder af det på nettet, fik det uventede konsekvenser. Kommunen, der åbenbart holdt øje med hendes Facebook-side, satte hende op i timer i de udmarvende arbejdsprøvninger, hun var i gang med. For man kunne ikke unde hende, at hun i sin weekend lige nøjagtig havde kræfter nok til bage småkager.
Det er desværre et godt billede på, hvor råt vores samfund er blevet, og hvordan tryghed for mennesker i sygdom eller arbejdsløshed i 2016 er blevet vekslet til kontrol, mistillid og for manges vedkommende et liv i fattigdom. Heldigvis var der også rigtig mange, der sagde fra. Og i kølvandet på protesterne måtte kommunen give kvinden en undskyldning. De mange menneskers klare reaktion og opbakning giver håb for 2017. Det håb har vi brug for.
For året, der er gået, har budt på voksende ulighed. Både ude i verden, hvor få superrige sidder på en absurd stor del af verdens velstand. Hvor forfærdelige konflikter og mennesker på flugt har sat sit præg på året. Og herhjemme, hvor regeringen har været godt i gang med at smadre den fælles velfærd, stille forhindringer i vejen for dem, der ønsker at uddanne sig, og gøre livet værre for dem, der har det værst. Noget af det mest skelsættende ved 2016 har uden tvivl været de fattigdomsskabende reformer, som regeringen og Dansk Folkeparti har rullet ud. Bl.a. kontanthjælpsloftet, der fører til, at flere tusinde børn skal vokse op i fattigdom.
Med det billede i baghovedet ser 2016 trist ud. Men håbet for fremtiden tegner sig også. Flere organiserer sig, hjælper hinanden og siger stop til reformerne og deres konsekvenser. Vi finder sammen hos Næstehjælperne og Venligboerne og på rådhuspladserne landet over, da tusinder i efteråret stillede sig op og demonstrerede mod nedskæringer på vores velfærd.
Vi finder sammen med de studerende, der har protesteret mod SU-forringelser og har stået ude i kulden foran Christiansborg her i december i protest mod det vanvittige uddannelsesloft.
Der er grund til håb for 2017. Hvis vi som samfund skulle have et nytårsforsæt, synes jeg, det skulle være, at ingen skal stå alene.
Lad os bruge 2017 på at sætte gang i den grønne omstilling, så det bliver året, hvor vi sammen med resten af verden tager os sammen og for alvor slår bremserne i over for klimaforandringerne.
Men lad også 2017 være et år, hvor vi igen vil se store demonstrationer landet rundt. For VLAK-regeringen har hede drømme om at privatisere velfærdssamfundet til ukendelighed. Private firmaer skal åbenbart have snablen ned i offentlige kasser hele vejen rundt. Både i daginstitutioner, forsyningsselskaber, sundhedssektor og på universiteter. Vi skal i den stik modsatte retning. Vi skal bevare velfærden på fælles hænder, så vi kan udvikle den og give den videre sammen med en klode i ordentlig stand og et stærkt fællesskab, hvor vi passer på hinanden.
Rigtig godt nytår.