FNs internationale Fredsdag

I dag skal der bindes knude på pistolerne. I dag er det FNs internationale Fredsdag. Og der er inderligt brug for fred.
" We need to be a world at peace" sagde FNs generalsekretær Guterrez i sin åbningstale her i New York.
Det var en fantastisk tale, hvor han slog fast at stabil fred kun kan opnås gennem politiske løsninger, og at det er naivt at tro vi kan løse denne verdens problemer med terrorisme, uden også at løse de underliggende konflikter, undertrykkelse og fattigdom.
Det er det der er udfordringen nu. At sætte alle vores kræfter ind for fred. At bidrage til at løse og forebygge konflikter. Og at være solidariske med de millioner af mennesker der er på flugt fra krig og ødelæggelse.
Det er stærkt at opleve at spørgsmålet om fred er så centralt i FN. Det er ikke bare til pynt den bøjede pistol står foran FN bygningen. Her på generalforsamlingen bliver der diskuteret nedrustning af atomvåben, arbejdet for løsninger i Syrien, og lagt pres på Myanmar for at stoppe etnisk udrensning.
Det er muligt for langt flere af verdens mennesker, voksne og børn, at få gode værdige liv i tryghed og sikkerhed. Men det kræver at vi står sammen og arbejder for freden. I dag og alle andre dage.
God Fredsdag!