Cykelsti Smidstrup – Stestrup 2025

Søren Søndergård

Af Jørgen S. Søndergaard, Opstillet for Enhedslisten i Holbæk til KV21

I Holbæk kommunes forslag til anlægsbudget i 2022 – 25, er alle partier nu enige om at sende et forslag til anlægsbudget i høring, der indeholde følgende tekst:

”Cykelstier
Cyklen er en af vejene til en mere grøn, sund og bæredygtig fremtid. Cykelstier er også med til at binde kommunen sammen til glæde for alle. Cyklen skal være det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle – til arbejde, til skole og til fritidsaktiviteter.
Parterne er enige om at afsætte 12 mio. kr. til en asfalteret cykelsti fra Undløse til Nr. Jernløse. Igangsættelse afventer tilbagemelding fra statens cykelstipulje, men forventes opstartet i 2022. Aftaleparterne er også enige om at afsætte 15 mio. kr. i 2025 til en asfalteret cykelsti mellem Smidstrup og Stestrup. ”
Vi kan sige fra forhandlingerne i år, at cykelstier var en af Enhedslistens topprioriteter. Vi skal nu  holde fast i at Cykelstier bliver en fast del af kommunens anlægsbudgetter i de kommende år. Det bliver en vigtig opgave for Enhedslisten i den nye kommunalbestyrelse.
Næste praktiske skridt bliver at forhandle en aftale med Lejre kommune plads om tilslutning til en cykelsti på det sidste stykke ind til Hvalsø.