Ekstraregning

Ekstraregning på 10 millioner kroner sendes til Holbæk Kommune fra konsortiet, der anlægger Sportsbyen, fordi konsortiet der bygger Sportsbyen ikke har kunnet beregne, hvor meget jord, der skal flyttes. Entreprenøren har flyttet mere jord end firmaet havde beregnet. Dette arbejde forlanges der 10 millioner kroner for.
Da projektet gik i gang, fik vi ellers at vide, at alt var medregnet. Vi fik lovet, der var taget højt for alt. Ingen ekstraregninger. Nu tillader konsortiet sig den frækhed at sende en regning på 10 millioner kroner ekstra for at flytte jord. Utilstedeligt. De vil have andre folks penge til at dække fejlberegningen. Har konsortiet virkelig tænkt sig at kommunens skatteborgere skal betale for fejl. Normalt gives ingen belønning, når man laver fejl. Konsortiet skal selvfølgelig ikke have ekstrabevilling på grund af uduelighed. Ekstraregningen må entreprenøren selvfølgelig selv klare. Det er klart at kommunalbestyrelsen bør afvise kravet.
I forvejen kæmper kommunen med sin likviditet. Holbæk Kommune mangler penge til fx nyt plejehjem til ældre medborgere. Vi mangler penge til alment boligbyggeri. Det er mangel på respekt for ældre og andre at ville have penge på grund af mangler i egne beregninger. Det er også mangel på selvrespekt ikke selv at ville tage konsekvenserne af egne handlinger og forkerte eller mangelfulde udregninger.
Enten kan konsortiet ikke regne eller folkene bag taler usandt, når vi bliver lovet, at der ikke vil komme ekstraregninger. Det er ikke betrykkende for kommunens skatteborgere, at konsortiet enten ikke kan projektere eller at folkene bag taler usandt.
Laust Davidsen

Medlem af Enhedslisten